Tabela rozmiarów

Dziecko spędza w szkolnej ławce nawet sześć godzin dziennie. Meble szkolne mają kluczowy wpływ na jego postawę.

Długotrwałe siedzenie na zbyt wysokim lub zbyt niskim krześle, przy niedostosowanym do wzrostu biurku oraz w niewygodnej pozycji prowadzi do:

  • szkodliwego obciążenia grup mięśni oraz kręgosłupa,
  • zmęczenia i braku koncentracji,
  • wad postawy ciała.

Kręgosłup dzieci wciąż się kształtuje, zaś przebieg tego procesu ma wpływ na prawidłowe (lub nieprawidłowe) funkcjonowanie narządów wewnętrznych. Z tego powodu niezmiernie ważny jest dobór mebli szkolnych o kształcie i wymiarze właściwym dla dzieci i młodzieży.

Zapewnienie uczniom wyposażenia spełniającego wymogi ergonomii jest obowiązkiem wynikającym z § 9 ust.2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U.z 2003r. Nr 6, poz. 69).

Meble szkolne Supellex spełniają wszelkie wymogi stawiane przed szkolnymi i biurowymi stanowiskami pracy:

PN=EN 1729-1:2007 Meble. Krzesła i stoły do instytucji edukacyjnych.

Część 1: Wymiary funkcjonalne. PN-EN 1729-2:2007 Meble i stoły dla instytucji edukacyjnych.
Część 2: Wymagania bezpieczeństwa i metody badań. Tabela rozmiarów mebli szkolnych według normy DIN ISO 5970

Tabela rozmiarów mebli szkolnych według normy DIN ISO 5970

Oznaczenie krzesła/stolika1234567
Wysokość blatu 46 cm 53 cm 59 cm 64 cm 71 cm 76 cm 82 cm
Wysokość siedziska 26 cm 31 cm 35 cm 38 cm 43 cm 46 cm 51 cm
Wzrost ucznia 93-116 cm 108-121 cm 119-142 cm 133-159 cm 146-177 cm 159-188 cm 174-207 cm

Dla oddziałów przedszkolnych i zerówek  rekomendujemy zakup stolików i krzeseł w rozmiarze 1-3. W klasach I-III najbardziej odpowiednie będą rozmiary 2-4. Dla uczniów klas IV-V meble w rozmiarze 4-5. Dla klas VI i wyżej meble w rozmiarze 5-6. Dla osób dorosłych w rozmiarach 6 i 7. Najlepiej zmierzyć w posiadanych już krzesłach wysokość do górnej powierzchni siedziska lub blatu i porównać z tabelą powyżej.